Het nieuwe solliciteren: Gezellig borrelen met je nieuwe werkgever!

Afbeelding van Sabine van Erp via Pixabay

GRONINGEN – Op een nieuwe manier solliciteren werkt. Dat bleek wel uit de succesvolle BaanBorrel bij De Drie Gezusters van afgelopen maart, waar werkzoekenden informeel in contact kwamen met werkgevers uit de horeca.

Op 20 mei gaan verschillende horecaondernemers in Martini Hotel Groningen opnieuw de ontmoeting aan met werkzoekenden. De dag erna, op 21 mei, kunnen werkzoekenden tijdens de Nationale Horecadag gelijk op de koffie bij de ondernemer om te voelen of er inderdaad een klik is.

100.000 vacatures per jaar in de horeca
Nederlanders bezoeken steeds vaker restaurants, cafés en hotels. Ook bezoeken meer buitenlandse toeristen ons land. De vraag naar horecamedewerkers is enorm gegroeid. UWV verwacht landelijk in 2019 en 2020 ruim 100.000 vacatures per jaar. Ter vergelijking: in 2014 ontstonden nog 64.000 vacatures. Ook in Groningen voelen ondernemers deze krapte op de arbeidsmarkt. Dat is de aanleiding om de BaanBorrel deze keer groter op te zetten dan de vorige editie. Martini Hotel Groningen biedt plek voor 25 ondernemers en 350 werkzoekenden. De aanwezige horecaondernemers hebben meer dan 100 openstaande vacatures te vervullen.

BaanBorrel biedt echte kansen op een baan 
Dat een bezoek aan de borrel wat oplevert, blijkt wel uit het verhaal Roelof Dijkstra. Hij vond hier zijn nieuwe baan. Roelof: “Voordat ik naar de BaanBorrel ging heb ik veel gesolliciteerd. Ik werkte in een klantcontactcenter en had nog geen enkele ervaring in de horeca. Maar op de BaanBorrel kon ik mezelf toch laten zien. Na de klik met Rémy van Martini Hotel Group ging het snel, zelfs nu ik hier werk hebben ze nog steeds niet mijn cv gezien!”

Niet alleen voor Roelof was het nieuw, ook voor Rémy Welsink van Martini Hotel Group was deze manier van werven een nieuwe ervaring. Tijdens de BaanBorrel kwam hij in contact met allerlei werkzoekenden die hij in sollicitatiegesprekken niet zou spreken. Mensen met diverse achtergronden, zonder ervaring of met ervaring. Rémy: “We zijn in contact gekomen met een ander type mens en dat heeft ons veel opgeleverd. Roelof sprong er voor ons uit, dus we hebben via Whatsapp contact gehouden. Na een kop koffie in onze hotellounge wisten we het zeker; Roelof wordt onze nieuwe collega. Wij zijn zo enthousiast geworden van deze manier van werven dat we op 20 mei onze locatie ter beschikking stellen.”

Nationale Horecadag en BaanBorrel  slaan handen ineen
Om nog meer werkzoekenden te enthousiasmeren voor de horeca bundelen Nationale Horecadag en Baanborrel haar krachten. Deze samenwerking levert een bijdrage aan de campagne “Word jij verliefd op de horeca?”, die Werk in Zicht eerder dit jaar startte. Op maandag 20 mei tussen 16:00 en 18:00 uur kunnen werkzoekenden in het Martini Hotel kijken of werken in de horeca iets voor ze is. De volgende dag, op dinsdag 21 mei tijdensde Nationale Horecadag, kan er de hele dag direct een kijkje achter de schermen worden genomen bij de ondernemer.
Geïnteresseerde werkzoekenden kunnen zich aanmelden via www.werkinzicht.nl/baanborrel.
Geïnteresseerde horecabedrijven kunnen zich aanmelden via groningen@khn.nl.

De BaanBorrel is een gezamenlijk initiatief van Werk in Zicht, horecagroningen.nl, De Drie Gezusters en Martini Hotel Group. De Nationale Horecadag is een initiatief van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Ingezonden.

Op het beeldmateriaal op de website van RTV Westerwolde rusten auteursrechten.