Museum Klooster Ter Apel opent nieuw programma

Foto: Marcel Ensing

TER APEL – Op 17 juni opent Museum Klooster Ter Apel een nieuw programma.

Het Klooster Ter Apel in Virtual Reality. Welkom in de 16e eeuw.


De kloosterenclave zoals deze vijf eeuwen geleden eruit zag is volledig in Virtual Reality teruggebouwd en vervolgens gebruikt als decor voor verhalen die worden verteld door personen uit die tijd die weer tot leven zijn gebracht. Zo zie je een pelgrim, Kruisheren en middeleeuwse bewoners van de streek Westerwolde.
Het programma bestaat uit verschillende onderdelen die te beleven zijn in Museum Klooster Ter Apel: een educatieve speelfilm, drie VR filmpjes, een educatieve VR Game, een Virtueel venster en een Augmented Reality-app Route die je kan wandelen in de kloosterenclave.

Educatieve speelfilm
De educatieve speelfilm gaat over een gezin dat in Westerwolde op vakantie is en het klooster in Ter Apel bezoekt. Iedereen in het gezin is meer met zichzelf bezig dan dat men aandacht heeft voor elkaar. De zoon Koen heeft een VR-bril waarop hij de VR-game speelt die je ook echt in het museum kunt spelen. Wanneer de kinderen ’s nachts hun tent uit sluipen, komen ze in een tijdlus terecht die ze terugbrengt naar het begin van de 16e eeuw. De kinderen ontmoeten leeftijdgenoten van 5 eeuwen geleden als ook de kruisheren en weten ter nauwer nood te ontsnappen aan een hen achtervolgende pelgrim. In de film zijn inhoudelijk verbindingen naar de andere verhalen in de VR game, de 3 VR films en de opdrachten in de educatieve game.

Educatieve VR game
In de game doorloop je 7 levels die je telkens op een andere plaats brengen bij het Klooster. Doel van de game is de pelgrim te helpen bij het vinden van zijn pelgrimshoorn. Aan het eind van ieder level krijg je een vraag met meerdere antwoorden die je, door met de virtuele handen op knoppen te drukken, kunt geven. Geef je een verkeerd antwoord, dan zak je in het moeras, maar zijn alle antwoorden goed en wordt de game uitgespeeld, stijg je op naar de hemel!

Drie VR filmpjes
In de verschillende filmpjes komen vier personen tot leven. Met een VR-bril op kan je ze ontmoeten:

Elly Tho Lellens.
Op de zolder bij een aantal 16e -eeuwse gebrandschilderde ramen kan je achter de schrijfdesk de VR bril opzetten en kom je in de Kloosterenclave uit het begin van de 16e eeuw. Je zit vlak voor het poortgebouw en het gastenhuis en je wordt aangesproken door edelvrouw “Elly tho Lellens”. Elly vertelt over het gebrandschilderde raam (in werkelijkheid dus ook echt in het museum te zien) dat zij en haar man hebben geschonken aan het Klooster. Ook vertelt zij over de geschiedenis van de familie Addinga in Westerwolde en de verhouding van haar familie tot het Klooster in Ter Apel.

Meindert Sebes.
Op het hoogste deel van de zolder van het museum kan je achter de schrijfdesk de VR bril opzetten. Je belandt op de Kruisherenweg, ten oosten van de kloosterenclave voor het poortgebouw ongeveer 500 jaar geleden en ontmoet daar een pelgrim. De pelgrim vertelt een vreemd verhaal over de aanleiding van zijn pelgrimage en over het feit dat hij zijn pelgrimshoorn is kwijtgeraakt. Hij is daarom teruggekeerd naar het Klooster om zijn pelgrimshoorn te zoeken.

Ter informatie: In het jaar 2000 is bij de laatste verbouwing van het Klooster echt een deel van een pelgrimshoorn opgegraven. Deze is naast de VR desk tentoongesteld.

Derck Hardenberch en Adrianus van Frenswegen.
In de priorkamer kan je achter een schrijfdesk de VR bril opzetten en kom je in de virtuele priorkamer. Je bent getuige van een ontmoeting tussen de prior van het Kruisherenklooster (Derck Hardenberch) en de Abt van een naburig Augustijner Klooster van Frenswegen (Adrianus). Zij zitten bij een knapperend haardvuur en spreken over Moderne Devotie en de aankomende Reformatie.

Virtueel venster.
Op de zolder is achter een groot raam een uitzicht geprojecteerd vanuit het Conventgebouw ( klooster) in de virtuele wereld. Je ziet o.a. het bak-en brouwhuis en het poortgebouw.

Augmented Reality-app Route. Wandeling over de kloosterenclave (buiten)
Door middel van de AR-app kan je buiten in de enclave een wandeling maken, waarbij je met gebruik van smartphone of tablet, naar het verleden kan kijken. De route duurt ongeveer 40 minuten en leidt naar een aantal “points of interest”. Aangekomen op de plek waar je in het verleden kunt kijken komt een “ knop” in beeld waarmee de VR wordt geactiveerd. Vanaf dat punt kan je om je heen kijken en zie je bijvoorbeeld staand voor het kloostergebouw hoe deze aan de onderkant gelijk is gebleven maar in het verleden ook een bovenverdieping had en een keukengebouw. De route is te downloaden in de App stores van Android en Apple: App Klooster Ter Apel.

Uitvoering.
Het project is uitgevoerd door de Stichting Museum Klooster Ter Apel. Het museum werkt hiervoor samen met Jules Media (www.julesmedia.nl) gespecialiseerd in het ontwikkelen van educatieve media.

Tentoonstelling “The making of”
Tot en met 14 oktober 2021 is in galerie II in MKTA een expositie ingericht: “The making of”. Hierin wordt het hele proces van idee tot eindproduct getoond d.m.v. filmpjes, scenario’s, storyboards, kleding, etc.

Opening
De officiële opening vindt plaats op donderdag 17 juni a.s. om 14.00 uur en wordt verricht door mevr. Mirjam Wulsfe, gedeputeerde van de Provincie Groningen.

Datum Opening: donderdag 17 juni, inloop vanaf 13.30 uur, start 14.00 uur . I.v.m. de Covid-19 maatregelen kunnen we bij deze opening maximaal 35 personen in de zaal ontvangen en is opgave vooraf verplicht, via info@kloosterterapel.nl
Locatie: Museum Klooster Ter Apel, Boslaan 3-5, 9561 LH Ter Apel en kloosterenclave
Informatie: https://www.kloosterterapel.nl/nl/virtualreality; https://julesmedia.nl/

Fondsen
Het project is mede mogelijk gemaakt door: Rabobank Zuid en Oost Groningen, Mondriaanfonds, Stichting J.B. Scholtenfonds & H.S. Kammingafonds, VSB fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Gebroeders Hessefonds, Provincie Groningen en Emmaplein Foundation.

Ingezonden door Museum Klooster Ter Apel

Op het beeldmateriaal op de website van RTV Westerwolde rusten auteursrechten.