Wegvervoer in de veenkoloniën in beeld: trams, treinen en automobielen

Foto: Collectie Streekhistorisch Centrum.

STADSKANAAL – Op zondag 5 november presenteert Bert Roossien, historicus bij het Streekhistorisch Centrum (SHC) weer een voorstelling met oude foto’s uit het archief. Het thema is deze keer Wegvervoer in de Veenkoloniën, waarbij trams, treinen en automobielen centraal staan. De voorstelling vindt plaats in de Bibliotheek van Stadskanaal.

Tot aan de twintigste eeuw was wegverkeer van ondergeschikt belang. Men reisde te voet of met paard en wagen. Afstanden werd nog in “uren gaans” vermeld. Bij logementen en hotels kon de vermoeide reiziger rusten en zijn paard stallen. In 1882 werd de eerste paardentramlijn aangelegd van Zuidbroek, via Veendam-Wildervank naar Stadskanaal en later verder richting Ter Apel. Daarmee kreeg men de beschikking over een relatief modern en comfortabele vorm van wegvervoer. Naast passagiers werden ook goederen en post vervoerd met de tram. Na 1900 werden de eerste spoorlijnen aangelegd waardoor de Kanaalstreek langs snellere wegen met de buitenwereld werd verbonden. De opkomst van de fiets en de auto zorgde voor nog grotere veranderingen. Kanalen werden gedempt en de oude verkeersinfrastructuur (smalle en deels nog onverharde wegen, wegtollen) werd drastisch aangepast. Al deze ontwikkelingen passeren de revue in de beeldpresentatie die op zondag 5 november a.s. te zien is in de bibliotheek van Stadskanaal.

De voorstelling begint om 14.30 uur. Reserveren kan via 0599-612649 of info@streekhistorischcentrum.nl.

Het complete zondagmiddagprogramma staat nu op www.streekhistorischcentrum.nl

Bij de foto: Busbedrijf Bergman in Ter Apel verzorgde ook het personenvervoer in de regio. Collectie Streekhistorisch Centrum.

Ingezonden

Op het beeldmateriaal op de website van RTV Westerwolde rusten auteursrechten.