PEKELA – De stichting Siep & Co in de gemeente Pekela viert komend weekend het 10-jarig bestaan.
Aanstaande vrijdagavond wordt in de grote zaal van de stichting een receptie gehouden. Deze ontvangst is toegankelijk voor genodigden. Zaterdag 24 augustus wordt een Open Huis georganiseerd. Dit evenement duurt van tien tot vier uur ’s middags en is bestemd voor allen die de organisatie een warm hart toedragen.
In en rond de gebouwen wordt vanwege het jubileum van alles georganiseerd. Er zijn rondleidingen en voor de kinderen is er een grimeur (schminken). Voor de ouderen is er een antieke scharensliep en voor geïnteresseerden in techniek een zeer oude tractor. Ook worden twee historische films gepresenteerd. Op het buitenterrein speelt een draaiorgel vrolijke liedjes en in de machinehal draaien zoveel mogelijk apparaten die de medewerkers van Siep & Co weer aan de praat hebben gekregen.
Bij de plaggenhut kunnen volwassenen en kinderen deelnemen aan een verkleedpartij die wordt gefotografeerd. Het gaat hierbij om kledij die de vroegere turfgravers en hun gezinnen droegen. Foto’s kunnen bij de organisatie worden besteld. Alle bezoekers wordt tevens een gratis consumptie aangeboden.
Tammo Tillema
