5 boekhoudtips voor kleine bedrijven

Als bedrijfseigenaar ben je ervoor verantwoordelijk dat je op de hoogte blijft van de boeken van je bedrijf. Als je over actuele en nauwkeurige boekhoudkundige gegevens beschikt, is je bedrijf op weg naar succes. Maar als je je niet op je boekhoudkundige taken kunt concentreren, kan je bedrijf snel zinken voordat het de kans krijgt om te groeien. Om je te helpen je boeken gezond te houden, kun je de volgende boekhoudtips voor kleine bedrijven leren.

Gebruik een boekhoudprogramma 
Je kunt online veel informatie vinden om beter te worden in het boekhouden van je kleine bedrijf, maar het is nog makkelijker om dit te laten te doen. Je kunt hiervoor een boekhouder inschakelen, maar dat kost natuurlijk veel geld. Bespaar centen door een eenvoudig boekhoudprogramma te gebruiken. Hiermee kun je simpel en snel je eigen boekhouding doen, al hoef je eigenlijk niet eens veel zelf te doen. De tool regelt namelijk vrijwel alles voor je. Een boekhoudprogramma vergelijken en gebruiken raden we daarom zeker aan. 

Houd je administratie grondig bij
Het organiseren en bijhouden van boekhoudkundige gegevens zoals zakelijke facturen, ontvangstbewijzen en uitgaven kan de boeken van je bedrijf maken of breken. Als je er niet in slaagt een nauwkeurige administratie bij te houden, kan de financiële toestand van je bedrijf eronder lijden. Als je graag papieren documenten bijhoudt, bewaar ze dan op een veilige plaats (bijvoorbeeld een afgesloten archiefkast). En zorg ervoor dat je je papieren boekhouding geordend houdt met behulp van verschillende labels en sorteerstrategieën (bijvoorbeeld chronologische volgorde).

Scheid persoonlijke en zakelijke financiën
Het combineren van uitgaven lijkt in eerste instantie misschien geen slecht idee, maar het kan je kleine bedrijf al snel voor grote kopzorgen zorgen. Vanaf het begin moet je een zakelijke bankrekening openen om persoonlijke en zakelijke uitgaven gescheiden te houden. Ook je bedrijf kan profiteren van het opzetten van een zakelijke bankrekening. Een zakelijke bankrekening kan je helpen om:

  • Je aan je bedrijfsbudget te houden
  • Je boekhoudkundige gegevens te organiseren
  • Je zakelijke financiën op orde te houden 

Stel herinneringen in
Als drukke bedrijfseigenaar kan het gemakkelijk zijn om de tijd uit het oog te verliezen en deadlines te missen. Zodra je het weet is er weer een maand of jaar voorbij. Probeer herinneringen in te stellen om te voorkomen dat je deadlines mist en je boeken gereed te houden tijdens het belastingseizoen. Voeg vervaldata voor bedrijfsbelastingaangiften en andere herinneringen toe aan je agenda om ervoor te zorgen dat je geen komende vervaldata mist. Je kunt zelfs een digitale kalender (bijvoorbeeld Google Agenda) gebruiken om belangrijke datums bij te houden en herinneringen voor jezelf in te stellen.

Houd zakelijke uitgaven bij
Het kan lastig zijn om op bepaalde uitgaven te anticiperen. Sommige uitgaven kun je voorspellen, andere zijn onverwacht. Maar als je plant en voorbereidt op het onverwachte, zal je bedrijf op de lange termijn veel beter af zijn. Als het om je boekhouding gaat, houd dan een grondig overzicht bij van al je uitgaven, zoals benodigdheden, inventaris, verzekeringen en nutsvoorzieningen. En bedenk een spelplan over hoe je met onvoorziene uitgaven omgaat. Op die manier kun je grotere uitgaven beter voorspellen en in de toekomst niet voor verrassingen komen te staan.

Op het beeldmateriaal op de website van RTV Westerwolde rusten auteursrechten.