Je wilt graag in zee gaan met een marketing bureau – een bedrijf dat je marketinginspanningen kan stroomlijnen, je kan helpen je doelen te bereiken en dat op een moeiteloze, creatieve manier kan samenwerken met je team. Klinkt het zo simpel als het koken van water? Nou, niet echt, maar we beloven dat het niet te veel gevraagd is. In dit artikel geven we je namelijk 4 tips die je kunt toepassen bij het kiezen van een marketing bureau!
Beperk je zoekopdracht niet
De locatie hoeft niet van toepassing te zijn in je zoektocht naar een marketing bureau. Met mobiele telefoons, e-mail en nachtelijke verzending is het gemakkelijk om contact te houden, ongeacht waar je kantoor is gevestigd. Als een marketing bureau perfect lijkt te passen, maar zich in een andere stad, provincie of land bevindt, schrap het idee dan niet. Ga met hen in gesprek over de mogelijke langeafstandsrelatie. Beperk je zoekopdracht niet per se tot bureaus met categorie-expertise. Hoewel een branchegerichte ervaring fantastisch kan zijn, is het soms de beste keuze om een bureau in te huren met het perspectief van een buitenstaander.
Let op de cultuur
Tal van bureaus kunnen cijfers produceren, maar aan het eind van de dag, als je niet beweegt, is de relatie gedoemd te mislukken. Het is van vitaal belang om een marketing bureau te kiezen waarvan de waarden en persoonlijkheden overeenkomen met die van je team. Als je een leuke en positieve werkrelatie hebt, zullen geweldige ideeën vanzelf ontstaan. Een snelle manier om de sfeer van het bureau te peilen: rondhangen op kantoor – een vrolijke en vriendelijke kantooromgeving spreekt tot de cultuur.
Denk aan de toekomst
Laat de geschiedenis niet de beslissende factor zijn. Hoewel de geschiedenis van succesvolle campagnes van een bureau van cruciaal belang is, kun je vragen stellen om te beoordelen of het bureau voorbereid is op de toekomst. Zijn ze op de hoogte van de huidige consumententrends? Zijn ze goed thuis in technologie, SEO en sociale media-tactieken? Zorg ervoor dat je een marketing bureau kiest dat proactief werkt met de onvermijdelijke veranderingen van de toekomst.
Weet wat je nodig hebt
Dit is een voor de hand liggende maar vaak over het hoofd geziene stap in het proces. Heb je branding, webdesign, zoekmachineoptimalisatie (SEO) of video nodig? Wil je een boetiek of een wereldwijd netwerk met meerdere kantoren? Maak een schets van je korte- en langetermijndoelen om ervoor te zorgen dat het marketing bureau over de technologische en creatieve capaciteiten beschikt om die doelen te bereiken.
Kijk naar de prijs
Bij het kiezen van een marketing bureau is het belangrijk om geen champagne te kopen met een ranjabudget. Maar aan de andere kant van het spectrum kan het averechts werken om de goedkoopste optie te kiezen. Je huurt het bureau in vanwege de kwaliteit van zijn werk. Uiteraard moet je rekening houden met je budget, maar het is geen goed idee om voor het allergoedkoopste marketing bureau te gaan. Het kan maar zo dat je dan uiteindelijk spijt krijgt van je keuze.