Dit moet je weten over het leasen van een bakwagen

Ze hebben vele namen – verhuiswagens, middelzware vrachtwagens, rechte vrachtwagens, cabover-vrachtwagens, kubusbestelwagens, gesloten bestelwagens en meer. Hoe je ze ook noemt, bedrijven van alle soorten en maten gebruiken bakwagens om producten en benodigdheden te vervoeren. Een bakwagen leasen kan dan ook een goed idee zijn. In dit artikel leer je hier meer over! 

Wat is een bakwagen?
Organisaties gebruiken bakwagens om goederen van de ene naar de andere locatie te vervoeren. Natuurlijk kun je elk voertuig gebruiken om deze taak te volbrengen. De bakwagen wordt niet bepaald door zijn doel, maar door zijn constructie, namelijk een vrachtwagencabine die op een frame is gemonteerd (zie een pick-up zonder laadruimte). Wanneer je een bak aan het frame bevestigt, creëer je de bakwagen. Van daaruit worden deze voertuigen ingedeeld naar laadvermogen en lengte. In totaal zijn er vier klassen. Technisch gezien wordt klasse 3 beschouwd als een lichtgewicht vrachtwagen en klasse 7 als een zwaargewicht vrachtwagen. Deze voertuigen kwalificeren echter nog steeds als bakwagens, ervan uitgaande dat ze de op het frame gemonteerde cabine en doos hebben.

Wat zijn de beste fabrikanten van bakwagens?
Talloze bedrijven produceren bakwagens, maar de volgende zes bouwen de populairste bakwagens. Zo’n vrachtwagen leasen kun je dus het beste doen door te kiezen voor een van de volgende merken:

  • Ford: Ford is de marktleider sinds het uitbrengen van de eerste Model T in 1903. Het bedrijf kreeg bovendien veel complimenten toen het tijdens de financiële crisis van 2008 overheidssteun weigerde. Ruim een decennium later gaat Ford nog steeds sterk, met een breed scala aan voertuigen ontworpen voor elk budget. 
  • Chevrolet: In 1911 richtte een autofabrikant samen met een autocoureur Chevrolet op. Meer dan 100 jaar later zie je nog steeds Chevy-voertuigen – inclusief auto’s, vrachtwagens en SUV’s – over de Nederlandse snelwegen.
  • International: International, een andere industrieleider in de klasse van zware vrachtwagens, produceert ook middelzware bakwagens, met distributie over heel de wereld.
  • Isuzu: Naast personenauto’s ontwerpt de Japanse fabrikant dieselmotoren en middelzware en zware bedrijfswagens.
  • Freightliner: Freightliner, onderdeel van de Noord-Amerikaanse divisie van Daimler, staat vooral bekend om zijn zware vrachtwagens, hoewel het ook vrachtwagens van klasse 5, 6 en 7 produceert.
  • Nissan: Een andere in Japan gevestigde autofabrikant, Nissan opende voor het eerst zijn deuren in 1933. Naast bakwagens ontwerpt Nissan een verscheidenheid aan persoonlijke voertuigen, waaronder SUV’s, sedans en cross-overs.

Welke soorten bakwagens zijn er?
Bakwagens zijn er in een grote verscheidenheid aan typen, inclusief ontwerpen om aan zeer specifieke behoeften te voldoen.

  • Landschapsvrachtwagens hebben doorgaans open ruimte voor apparatuur zoals grasmaaiers, grastrimmers, bladblazers, kettingzagen en meer. Ze kunnen ook een oprijplaat bevatten om uitrusting op wielen gemakkelijk in en uit het laadruim te “rijden”. 
  • Utility-vrachtwagens bevatten rekken en bakken om de gereedschappen, onderdelen en apparatuur op te slaan die worden gebruikt bij onderhoud en reparatie.
  • Flatbed trucks zijn ideaal voor het vervoer van grotere artikelen, met name die welke met een kraan moeten worden geladen of gelost.
  • Gekoelde vrachtwagens houden de lading koud. Ze worden voornamelijk gebruikt om voedsel te vervoeren, maar kunnen voor elk temperatuurgevoelig item worden gebruikt.

Op het beeldmateriaal op de website van RTV Westerwolde rusten auteursrechten.