Hoe kies je een goede bedrijfsnaam? Tips en nuttige diensten

Het kiezen van een bedrijfsnaam is een ingewikkeld en langdurig proces. U moet een breedsprakige en gedenkwaardige zin (of woord) bedenken. Het is belangrijk ervoor te zorgen dat de naam een bepaalde betekenis draagt. Het komt vaak voor dat de gekozen optie al bezet is. Er zijn situaties waarin de ideale merknaam vanuit het oogpunt van de bedenker niet in de smaak valt bij het publiek. Wij zullen u vertellen hoe u tijd kunt besparen en de meest geschikte oplossing kunt kiezen.

Wat is naamgeving en waarom is het nodig?
Naamgeving is een integraal onderdeel van branding. Het doel ervan is een geschikte naam te creëren voor het bedrijf (merk, product, startup, dienst). Met de hulp van naamgeving, kunt u verschillende problemen oplossen:

  • het juiste idee vormen over het merk bij het doelpubliek;
  • associaties op te wekken met het product of de voordelen ervan;
  • het product te onderscheiden van soortgelijke oplossingen van concurrenten;
  • de bekendheid bij potentiële klanten te vergroten;
  • de verkoopcijfers te verhogen.

De meeste kopers kiezen producten op grond van hun merknaam, die zij beschouwen als een indicator van kwaliteit en verantwoordelijkheid. Het belang van de naamgeving is dan ook groot, en een succesvol gekozen naam zal het bedrijf extra winst opleveren.

Tips voor het kiezen van een bedrijfsnaam:
Tips voor het kiezen van een bedrijfsnaam:

Om ervoor te zorgen dat het resultaat aan alle wensen voldoet, moeten bij het ontwikkelen van een naam verschillende criteria in acht worden genomen. Wij sommen de belangrijkste op:

  1. Uniciteit. Het is belangrijk dat de titel origineel is. Het kopiëren van andermans ideeën, ook al is het maar gedeeltelijk, is een grove fout. Integendeel, het is noodzakelijk om uw merk zoveel mogelijk te distantiëren van concurrenten. Uniciteit is het leggen van een link “product = naam = merk”. Dit levert de voordelen op die in het vorige hoofdstuk zijn beschreven. Als de naam van de onderneming niet de aandacht trekt en niet wordt onthouden, zal dit een negatieve invloed hebben op de bedrijfsprestaties. Indien de naam echter ook wordt geleend, zal dit de reputatie van de onderneming teniet doen.
  2. Eenvoud en aantrekkelijkheid. Een belangrijk principe, want veel bedrijven stoppen te veel betekenis in de naam, waardoor deze ingewikkeld en onleesbaar wordt. Hoe kunt u begrijpen dat de naam aantrekkelijk is? Eerst moet u de doelgroep analyseren en begrijpen van welke merken zij houden. Vervolgens moet u deze informatie gebruiken. Misschien gebruikt u jargon dat door uw klanten wordt gesproken, legt u de nadruk op traditionele waarden of gebruikt u een neologisme. Het is belangrijk dat de naam eenvoudig en kort is, want een constructie van drie of meer woorden is moeilijk te onthouden.
  3. Het zal een vergissing zijn de onderneming een naam te geven die geen semantische lading draagt. Idealiter zou de naam een duidelijk of intuïtief begrip moeten geven van wat het bedrijf doet (of wat voor soort product onder dit merk wordt aangeprezen). Goed, maar wat als de naam van de bedenker of een afkorting als merk wordt gebruikt? Vul de naam aan met een ruime slogan die de essentie van het bedrijf onthult en kopers tot actie aanzet.
  4. Werk aan de toekomst. Zelfs als er nu een lokaal merk of product wordt gecreëerd, mag de mogelijkheid om nieuwe markten te betreden nooit worden uitgesloten. Probeer daarom niet te kiezen voor eng gerichte namen, maar denk breder. Een belangrijke correctie: als u een product op de markten van andere landen gaat lanceren, is het belangrijk hun taalkenmerken te bestuderen. Er kunnen incidenten zijn die verband houden met de bijzondere klank van de naam.
  5. Focus op het internet. Als u werkt aan een merknaam, reken dan ook op domeinnaamregistratie. Een ongeschreven regel voor bedrijven is een volledige of maximaal volledige match van de merknaam en het domein van de bedrijfswebsite. Controleer daarom uw opties voor namen op de site van een geschikte provider: zijn ze vrij in de domeinzones die u nodig hebt.
  6. Verplichte verificatie. Om er zeker van te zijn dat de naam uniek is, moet u deze controleren. Dat kan handmatig, maar het is beter om specialisten in te schakelen of contact op te nemen met de merkenregistratie-instanties. Zij controleren en geven, als er geen overeenkomsten zijn, een certificaat af dat u het exclusieve recht geeft om de naam te gebruiken.

Top bedrijfsnaam generatoren
Het bedrijf Interbrand analyseerde de TOP-100 wereldmerken en ontdekte dat de namen van 98 bedrijven door de bedenkers zelf werden gegeven. Ook u kunt dus een naam verzinnen voor uw merk of product. Nu is het niet meer nodig om te “brainstormen” om geschikte opties te genereren. Er zijn speciale online diensten die dit voor u doen. U hoeft alleen nog maar de beste oplossing te kiezen. Wij hebben een kort overzicht gemaakt van de beste van dergelijke diensten.

Naam Snack

Het is een gratis online bedrijfs- of productnaam generator. Het werkt op basis van de trefwoorden die de gebruiker moet opgeven en de geselecteerde bedrijfscategorie. Eigen kunstmatige intelligentie technologie analyseert woorden, en associeert ze ook met de inhoud van zijn eigen woordenboek, waarna het produceert verschillende opties.

Servicevoordelen zijn de volgende:

  • afwezigheid van betaalde tarieven;
  • kunt u uw eigen woorden gebruiken voor de naam;
  • het is een meertalig platform;
  • mogelijkheid om een domeinnaam te controleren en te registreren.

De nadelen zijn het ontbreken van branchefilters op de site, en de domeinregistratie, die slechts in twee zones beschikbaar is. In het algemeen kan de dienst worden aanbevolen voor het vinden van namen voor kleine sites of online winkels samen met de gelijktijdige verwerving van een geschikte domeinnaam.

Shopify

De Shopify Bedrijfsnaam Generator is een eenvoudige dienst waarmee u product- en bedrijfsnamen kunt genereren op basis van trefwoorden. Tegelijkertijd kunt u de beschikbaarheid van de domeinnaam controleren. De dienst is gratis voor geregistreerde Shopify gebruikers.

De pro’s zijn:

  • gratis;
  • gemakkelijk te gebruiken.

Er zijn meer nadelen: slechts 100 naamopties, geen zoekresultaten veranderen als de gebruiker de categorie verandert, en het is alleen beschikbaar voor Shopify gebruikers. Bijgevolg raden wij het gebruik van deze tool alleen aan voor rekeninghouders van deze dienst.

Logaster

Een vrij nieuw hulpmiddel van een bekende dienst voor de ontwikkeling van merkidentiteit. Het is eenvoudig te gebruiken: het genereert titels op basis van trefwoorden en geselecteerde bedrijfscategorieën.

De voordelen zijn:

  • vrij gebruik;
  • eenvoud;
  • een groot aantal namen;
  • de mogelijkheid om een slogan te genereren is een grote bonus.

De tool is klaar voor breed gebruik: u kunt de namen van producten, merken, websites in verschillende zakelijke niches vinden. Met behulp van andere producten van de dienst, kunt u bovendien een slogan genereren, evenals een logo en andere elementen van de visuele identiteit (tegen betaling). Het nadeel is dat er geen manier is om onmiddellijk de beschikbaarheid van het domein te controleren.

Bedrijfsnaam Generator

Het is een gratis programma gebaseerd op kunstmatige intelligentie technologie. Het kan bedrijfs- en productnamen genereren, domeinnamen, en meer. Hier kunt u ook de beschikbaarheid van het domein controleren en de optie kiezen om te registreren tegen een geschikte prijs.

De voordelen zijn:

  • meertalig platform;
  • filtering per bedrijfssector;
  • aanbevelingen voor het kiezen van een naam.

Gebruikers beweren dat sommige Engelse titels fouten bevatten. Het ongemak van de interface is dat het systeem automatisch doorschakelt naar een nieuw venster om de gegenereerde opties te bekijken.

U kunt het platform voor allerlei taken gebruiken: van het genereren van blogtitels tot het vinden van namen voor producten en organisaties.

Namelix

Het is een gratis AI-gestuurde bedrijfsnaam generator. U moet trefwoorden gebruiken om opties te krijgen. De naam die u bevalt kan worden geregistreerd als een domein via NameCheap.com.

De voordelen zijn:

  • keuze uit verschillende titelstijlen;
  • verschillende lengte van gegenereerde namen;
  • generatie op basis van trefwoorden;
  • vrij gebruik.

Om een domein te zoeken en te registreren, hoeft u echter maar één partnersite te gebruiken, zonder alternatieven.

FreshBooks

De bedrijfsnaam generator werkt op basis van een relevant trefwoord. Dit is een gratis dienst met een groot aantal filters.

De voordelen zijn:

  • vier filters om de betekenis te verduidelijken;
  • de resultaten overeenstemmen met de gekozen bedrijfstak.

Onder de nadelen, zijn er: enkele beperkte zoekresultaten, de onmogelijkheid om een domeinnaam te controleren en te registreren, een klein deel van de resultaten

BrandBucket

Het is een online marktplaats voor bedrijfsnamen. De bibliotheek bevat meer dan 50k opties. Deze kunnen worden geselecteerd of ter inspiratie worden gebruikt. Tegelijkertijd kunt u op de site een logo-ontwerp bestellen en een domeinnaam reserveren.

De voordelen zijn:

  • veel opties;
  • handig gebruik.

Dit is de enige betaalde dienst in de selectie en een vrij dure. De keuze van opties wordt beperkt door de interne bibliotheek. Tegelijkertijd is er geen verificatie van de originaliteit van de naam vóór de aankoop: die zal apart moeten worden uitgevoerd. Het is onmogelijk om een naam te kopen zonder logo en domeinontwerp: alles wordt in pakketten verkocht.

Conclusie
Nu is het heel goed mogelijk om een goede naam te vinden voor een bedrijf, website, een specifiek product, zelfstandig werkend. Gebruik naamgeneratoren voor suggesties of voor inspiratie. Vergeet echter niet de kenmerken van een goede naam: originaliteit, beknoptheid, duidelijkheid en onthoudbaarheid.

Op het beeldmateriaal op de website van RTV Westerwolde rusten auteursrechten.