Lokale merken meer zichtbaarheid geven

Van de bakker op de hoek tot aan de kledingwinkel in het centrum. Steeds meer en meer bedrijven en merken worden opgezet door ondernemende burgers. Deze unieke merken zijn niet alleen goed voor de lokale economie, maar ook voor de ontwikkeling van de samenleving. Des te meer Westwoldingers gaan ondernemen, des te beter. Het opzetten van een eigen merk is één ding, maar het bevorderen van de zichtbaarheid van het merk blijkt hele andere koek. Om lokaal ondernemerschap te stimuleren, zijn er de onderstaande adviezen om de zichtbaarheid van lokale merken te vergroten.

Praktisch promotieartikel
Allereerst: promotieartikelen. Dit zijn over het algemeen handige items die worden bedrukt met het logo van het desbetreffende merk. Deze bedrukte promotieartikelen zijn een gewichtig onderdeel van een goede marketingmix. Promotieartikelen bedrukt met een logo zijn zowel in Nederland als België volledig aftrekbaar, de kosten vallen in beide belastinggebieden namelijk in de categorie ‘acquisitie en reclame’.

Een paraplu met logo is o.a. een effectief en veelgebruikt promotieartikel. Dit artikel wordt regelmatig ingezet tijdens herfst- als voorjaarsreclamecampagnes. Het bedrukkingsgebied van een paraplu is vele malen groter dan dat van kleinere artikelen zoals pennen en bidons. Hierdoor is het merk sneller zichtbaar en herkenbaar voor lokale consumenten. Online is het eenvoudig om catalogussen te vinden die verschillende soorten promotieparaplu’s aanbieden. Van opvouwbare exemplaren, die goedkoper zijn, tot diverse grote ontwerpen en modellen.

Herkenbare branding
Vervolgens het onderwerp ‘herkenbaarheid’. Het eerste wat mensen van je bedrijf zien (en onthouden!) zijn je logo en huisstijl. Deze dienen zodoende als de eerste indruk. Een consistente uitstraling van een merk geeft weer wat het bedrijf voor haar klanten kan betekenen, wat de kernwaarden zijn en waarom die klant voor het merk moet kiezen. Het is cruciaal om te begrijpen dat branding niet alleen voor grote bedrijven is. Ook mkb’ers hebben veel baat bij een huisstijl die zowel online als offline herkenbaar is.

De eerste indruk van een bedrijf start zodoende bij een gesprek met een (potentiële) klant aan die een visitekaartje ontvangt, de website die een potentiële klant bezoekt, de borden langs de weg of webbanner promotie en de social media kanalen waarmee gecommuniceerd wordt. Een uniek huisstijl ontwerp met de juiste kleurstellingen, vormen en lettertypes vergroot de herkenbaarheid van een merk over alle platformen.

Promotiecampagnes
(Potentiële) klanten zijn tegenwoordig continu online. Voor een onderneming is dit tegenwoordig alleen maar gunstiger. Het is namelijk vele malen makkelijker en effectiever om klanten via online kanalen te bereiken. Door gebruik te maken van o.a. Google AdWords, adverteren op specifieke websites of via social media kunnen klanten heel gericht worden bereikt. Van woonplaats, geslacht en leeftijd tot specifieke interesses en hobby’s. Door online relevant te blijven, vergroot een merk de zichtbaarheid.

Online campagnes in combinatie met offline advertenties is de gouden combinatie. Denk hierbij aan lokaal adverteren op billboards langs de snelweg, posters in lokale bushokjes, een gedrukte advertentie in een vakblad of nieuwskrant. Wanneer online en offline beiden onderdeel uitmaken van de marketingmix, is het belangrijk om hier een goede balans in te vinden.

Op het beeldmateriaal op de website van RTV Westerwolde rusten auteursrechten.