Waarom is dogecoin zo populair? 

Dogecoin laat het internet bruisen. Elon Musk, Mark Cuban en zelfs beef jerky-merk Slim Jim zijn erin getrapt. De cryptocurrency die minder dan tien jaar geleden als een parodie begon, heeft dit jaar een wilde rit gemaakt, aangezien individuele investeerders zich hebben opgestapeld. Dogecoin, dat aan het begin van het jaar voor minder dan 1 cent werd verhandeld, sprong kort maar liefst 74 cent in het verleden, volgens CoinDesk, in de aanloop naar het “Saturday Night Live” hostingdebuut van de heer Musk, de miljardair-topman van de fabrikant van elektrische voertuigen Tesla Inc., op 8 mei. 

Inmiddels is het fors gedaald in waarde, 1 dogecoin is namelijk nog maar 8 cent waard. Desondanks is deze cryptomunt alsnog mateloos populair op sociale media. Voordat we uitleggen waardoor deze digitale valuta zo populair geworden is, leggen we zometeen uit. Eerst moet je natuurlijk nog weten wat een dogecoin überhaupt is! Dogecoin is dan ook een cryptocurrency die in 2013 als grap begon. Het is een satirisch eerbetoon aan bitcoin, ontworpen om geen ander doel te dienen dan een paar lachjes te genereren. Het is vernoemd naar een internetmeme rond het beeld van een Shiba Inu-hond met slechte spellingsgewoonten – dus ‘doge’ in plaats van ‘dog’.

Op 28 januari 2021 tweette de heer Musk een nep-omslag van het tijdschrift ‘Dogue’. Het is niet duidelijk waarom of wat zijn aandacht trok. Sindsdien is hij desondanks blijven tweeten over cryptocurrency, waaronder mogelijk ook over de Gnosis coin. Ooit deelde hij een meme gebaseerd op de film “The Lion King”, met de Shiba Inu-hond bovenop Simba’s gezicht. Een andere keer schreef hij: “Who let the doge out”, en “no highs, no lows, just doge.” Misschien in een poging om behulpzaam te zijn, tweette hij ook wat hij beschreef als een instructievideo met de titel “D is for Dogecoin”.

De heer Musk hernieuwde zijn interesse in de cryptocurrency in april van vorig jaar door te tweeten: “Doge Barking at the Moon.” En nadat SNL was uitgezonden, tweette hij: “SpaceX lanceert satelliet Doge-1 volgend jaar naar de maan”, en voegde eraan toe: “Missie betaald in Doge”, evenals “1e crypto in de ruimte”. Zijn cryptische opmerkingen hebben ertoe geleid dat de populariteit van de cryptocurrency enorm is gestegen, met muzikanten, waaronder rappers Snoop Dogg en Soulja Boy, evenals Kiss-frontman Gene Simmons, die memes en tweets deelden met hun volgers.

Een mainstream consumentenmerk, Conagra Brands Inc.’s schokkerige snack Slim Jim, sprong op de dogecoin-trein en riep het op 13 april op om “naar de maan te gaan”. Andere merken hebben ook de aandacht gevestigd op dogecoin, met het merk Snickers van Mars Inc. op 3 mei: “Misschien moeten we gewoon #DogecoinToTheMoon” tweeten. Dogecoin is volgens Coinmarketcap.com met name door de interesse op sociale media een ​​van de 10 beste cryptocurrencies geworden op basis van marktwaarde. Dat plaatst het achter bitcoin, ethereum, tether, usd coin, bnb, cardano, xrp, binance usd en solana. Zelfs met zijn val overtreft de marktwaarde van dogecoin nog steeds die van andere grote bedrijven en cryptomunten. 

Op het beeldmateriaal op de website van RTV Westerwolde rusten auteursrechten.