De vijf grootste uitvaarttrends van 2024

De uitvaartbranche beleeft in de 21e eeuw een tijdperk van verandering. Het is waarschijnlijk de meest seismische verandering die de overlijdenszorgsector in meer dan twee eeuwen heeft meegemaakt. Een ooit zeer traditionele en stoïcijnse industrie wordt beïnvloed door verschuivingen in de consumentenvraag. Welke begrafenistrends zijn er gaande? En welke gevolgen hebben ze voor uitvaartcentra en uitvaartconsumenten? We zeggen nu alvast dat een uitvaartverzekering steeds populairder wordt, dit is dan ook een van de grote trends. Dat geldt ook zeker voor de volgende uitvaarttrends. 

  1. Rituelen verdwijnen naar de achtergrond
    De samenleving verandert, en de manier waarop we levensrituelen benaderen is onderdeel van die verandering. Er zijn al enige tijd veranderingen in onze houding ten opzichte van de manier waarop we geboorten benaderen, met een grotere belangstelling voor natuurlijke geboorteprocessen. Sommige families hebben afstand genomen van een somber begrafenisritueel en in plaats daarvan gekozen voor een Life Celebration-evenement, waarmee ze de conventie van een traditionele uitvaartdienst doorbreken. 
  1. Vraag naar betaalbare crematie
    Crematie is de afgelopen tien jaar enorm in populariteit gestegen en is de afgelopen drie jaar uitgegroeid tot de voorkeursoptie van de meerderheid van de Amerikanen, waarbij het crematiepercentage vorig jaar 60,1% bereikte en tegen 2030 naar verwachting 80% zal bereiken, aldus aan de Crematievereniging van Noord-Amerika (CANA). Ook in Nederland zijn er steeds meer mensen die kiezen voor crematies in plaats van begrafenissen. Hoewel sommige families kiezen voor crematie met een begrafenis- of herdenkingsdienst, vormt de vraag naar directe crematie als eenvoudig en betaalbaar begrafenisalternatief de kern van de crematiebranche. De kosten uitvaart dalen dan ook als je kiest voor een crematie in plaats van een begrafenis. 
  1. Begrafenissen geleid door families
    Vroeger was een begrafenisondernemer grotendeels alleen verantwoordelijk voor het maken van een kist en het begraven van de overledene. De familie bereidde hun dierbaren voor en legde ze te rusten in de woonkamer, terwijl ze thuis een wake hielden om te rouwen om hun overleden familielid. Dit veranderde later, maar inmiddels zien we steeds vaker dat de begrafenissen geleid worden door families. 
  1. Voorkeur voor meer personalisatie
    Personalisatie is tegenwoordig een populair begrip in de cultuur geworden. We zoeken allemaal naar talloze manieren om ons leven te personaliseren. We personaliseren ons dagelijks leven en onze bezittingen om onze identiteit te stempelen, dus waarom kiezen we er niet voor om een ​​begrafenis te organiseren die deze kwaliteit van personalisatie illustreert? Deze trend heeft ertoe geleid dat uitvaartcentra zich moeten aanpassen om gepersonaliseerde diensten te kunnen bieden. En accepteer zelfs dat families er nu voor kunnen kiezen om hun kapel of uitvaartcentrum NIET te gebruiken voor een herdenkingsdienst, maar liever hun eigen herdenkingsdienst op een andere locatie te houden.
  1. Interesse in milieuvriendelijke alternatieven
    Er lijkt een groeiende belangstelling te zijn (vooral in bepaalde staten) voor milieuvriendelijke begrafenisopties. Velen beschouwen crematie als milieuvriendelijker dan een traditionele begrafenis, waarbij balsemvloeistoffen, beton en staal in de aarde worden begraven. Sommige families kiezen nog steeds voor begraven en overwegen natuurlijke begrafenissen, en zelfs traditionele begraafplaatsen voegen hybride groene begraafplaatsen toe om aan deze vraag te voldoen.

Op het beeldmateriaal op de website van RTV Westerwolde rusten auteursrechten.