Hoe start je een uitzendbureau?

Uitzendbureaus verhuren werknemers aan bedrijven die personeel nodig hebben. Ze maken winst door de werknemers minder te betalen dan wat ze hun klanten in rekening brengen. De marges variëren, maar kunnen variëren van 30% tot 70%, afhankelijk van de branche, vraag, aanbod en locatie. Veel bedrijven werken graag samen met uitzendbureaus. Deze bedrijven leveren werknemers op basis van “naar behoefte”. De klanten kunnen middelen opvoeren wanneer dat nodig is. Wil je daarom een uitzendbureau starten? Je doet er dan goed aan om de volgende stappen te volgen.

 Stap 1: Evalueer je vaardigheden
Je moet over vier specifieke vaardigheden beschikken om succesvol te zijn in deze branche. Je moet weten hoe je:

  • Medewerkers vindt
  • Klanten vindt
  • Klanten en medewerkers matcht
  • Personeel/medewerkers aanstuurt

Al deze vaardigheden zijn even belangrijk. Als je er geen hebt, gaat je bedrijf failliet. Onderzoek je vaardigheden en bepaal of er hiaten zijn. Vul eventuele gaten op door de juiste mensen aan te nemen (of samen te werken).

 Stap 2: Richt je op de juiste branche
Een belangrijk onderdeel van het runnen van een succesvol bureau is het ondersteunen van de juiste branche. Onderzoek de behoeften van de markt en zorg ervoor dat je bedrijf hieraan voldoet. Begrijp de vraag/aanbod-cycli van je geselecteerde branche. Over het algemeen omvat de uitzendbranche drie segmenten:

  • Kantoor/administratief
  • Industrieel
  • Professioneel/technisch

Focussen op een branchesegment is echter niet voldoende. Ontwikkel een zeer specifieke niche binnen je geselecteerde branchecategorie. Het is gemakkelijker om binnen een kleine subspecialiteit te beginnen en van daaruit verder te groeien.

Stap 3: Bepaal opstartkosten
Opstartkosten kunnen worden onderverdeeld in twee categorieën: oprichting en operationeel. Oprichtingskosten zijn de kosten die nodig zijn om je basisbedrijf op te zetten. Veel hiervan zijn eenmalige kosten en moeten worden betaald voordat je je eerste klant kunt aannemen. Ze bevatten:

  • Juridische oprichtingskosten (vorming van entiteit en contracten)
  • Computers
  • Software (HR, boekhouding, salarisadministratie, testen en training)
  • Kantoor (als je het nodig hebt)
  • Verzekering

Operationele kosten zijn de kosten die je betaalt om werknemers en klanten te vinden en om je eerste maanden aan services te leveren. Je backoffice uitbesteden bij HelloFlex is hier ook onderdeel van. Over het algemeen vereisen taaktoewijzingen voor hoger opgeleiden hogere opstartkosten omdat de salarissen hoger zijn, de testbehoeften complexer zijn en je een gepolijst imago moet presenteren.

 Stap 4: Vind klanten
Net zoals het vinden van werknemers, is het vinden van klanten ook erg moeilijk . Er is veel concurrentie. Vanuit het perspectief van een klant is je bedrijf “gewoon weer een uitzendbureau”. Waarom zouden klanten met jou moeten werken – in plaats van met concurrenten? Wat maakt jou anders? Beter? Ga pas op zoek naar klanten als je goede antwoorden op deze vragen hebt. De meest voorkomende plaatsen waar uitzendbureaus naar klanten zoeken, zijn onder meer:

  • Internetten
  • Krant
  • Vakpublicaties
  • Mond op mond
  • Netwerken
  • Koud bellen

Al deze methoden zijn prima. Het probleem is dat iedereen ze gebruikt. Je zult moeilijk te herkennen zijn in een drukke en concurrerende markt. Ontwikkel creatieve manieren om potentiële klanten in de door je geselecteerde brancheniche te bereiken. Maar dat is slechts het halve werk. Je moet een concurrerende waardepropositie ontwikkelen om met je samen te werken. Wat kun je ze bieden dat je concurrenten niet kunnen?

Op het beeldmateriaal op de website van RTV Westerwolde rusten auteursrechten.