Kom hoger in Google door het gebruik van zoekwoorden

Hoog scoren in Google: het is de prio van iedere website. En dat is ook logisch, want een hoge positie in de zoekresultaten van Google levert je een hoop organische bezoekers op. Organische bezoekers zijn potentiële klanten die jij met een overtuigende website kan aansporen tot de gewenste actie. Voor de meeste websites betekent dit de aankoop van een product of dienst. Aankopen resulteren in meer inkomsten en dat is uiteindelijk het doel van ieder bedrijf. Maar hoe kom je hoger in Google? Zoekwoorden spelen hier een belangrijke rol in.

Gebruik relevante zoekwoorden
Zoekwoorden, ook wel keywords genoemd, zijn super belangrijk voor de optimalisatie van je website. Zoekwoorden zijn simpelweg de woorden waarop mensen zoeken in zoekmachines. Stel je bent van plan een nieuwe spiegelreflexcamera te kopen met weinig budget dan zoek  je mogelijk op ‘goedkope spiegelreflexcamera’ in de zoekmachine van Google. Google gaat dan op zoek naar relevante websites die deze zoekterm gebruiken. Een online camerawinkel doet er daarom goed aan om het zoekwoord ‘goedkope spiegelreflexcamera’ te gebruiken in de teksten op de website.

Het is belangrijk om altijd goed onderzoek te doen naar welke zoekwoorden mensen gebruiken. Er zijn verschillende websites die je kunnen helpen bij het vinden van de meest relevante zoekwoorden. Een voorbeeld daarvan is de zoekwoordplanner van Google zelf. Je kunt zien op welke zoekwoorden veel wordt gezocht, maar ook welke zoekwoorden nog weinig concurrentie hebben. Door zoekwoorden te gebruiken die weinig concurrentie hebben, maar waar wel relatief vaak op wordt gezocht, behaal je sneller een hogere positie in Google.

Zoekwoorden plaatsen
Het gebruik van zoekwoorden op je website is dus belangrijk, maar dit betekent niet dat je zomaar in het wilde weg zoekwoorden moet gaan plaatsen. Het aantal zoekwoorden in een tekst op een pagina mag niet meer dan drie tot vijf procent van het aantal woorden zijn. Als je teveel zoekwoorden in een tekst propt zal Google dit zien als overoptimalisatie. Je schrijft een tekst dan in feite voor een zoekmachine en niet voor je bezoekers. Google vindt het belangrijk dat jij aan je bezoekers denkt en zal een onleesbare tekst vol met zoekwoorden dus niet hoog in de zoekresultaten plaatsen.

Het is wel belangrijk om de zoekwoorden ook in de titels en ALT-tags van je afbeeldingen te gebruiken. Zoekmachines kunnen geen afbeeldingen lezen. Door je afbeeldingen goede omschrijven met zoekwoorden te geven, help je Google met het begrijpen van je afbeeldingen. Een goede tekst met relevante afbeeldingen juicht Google toe en scoort dus hoger in de zoekresultaten.

Op het beeldmateriaal op de website van RTV Westerwolde rusten auteursrechten.