Wat is PPC marketing en hoe werkt het? 

Als je de eigenaar van een klein bedrijf bent die de bekendheid van je merk probeert te vergroten, weet je dat marketing je meest waardevolle hulpmiddel is. Je weet dat je door middel van een robuuste marketingcampagne positieve associaties met je merk kunt opbouwen, de interesse van gekwalificeerde leads kunt wekken en je kansen op hoogwaardige, bruikbare betrokkenheid kunt vergroten. Maar marketing is een veelzijdig hulpmiddel, een hulpmiddel dat omslachtig en onpraktisch kan zijn… En bovendien wordt er geen handleiding bij geleverd. Bovendien, met zoveel om zich op te concentreren bij het runnen van hun bedrijf, kunnen de meeste ondernemers maar de tijd nemen om deze tool facet voor facet te leren kennen. Daarom kiezen ze er vaak voor om een marketing bureau in te huren. Deze experts zullen dan zeer waarschijnlijk onder meer gebruik maken van PPC. In dit artikel leest je wat dit precies is en hoe het werkt. 

Wat is PPC?
Pay-Per-Click-advertenties doen precies wat het zegt op het blik. PPC is een online advertentiemodel waarbij bedrijven betalen telkens wanneer een gebruiker op een van hun online advertenties klikt. Elke keer dat je een “gesponsorde” advertentie ziet of op je sociale media-feeds plaatst, is dat PPC in actie. Er zijn een aantal verschillende soorten PPC-advertenties, maar misschien wel de meest voorkomende is de betaalde zoekadvertentie. Dit zijn de advertenties die het best worden gefactureerd op je SERP (Search Engine Results Page) wanneer je een online zoekopdracht uitvoert met Google of je andere zoekmachine naar keuze. 

Deze komen het meest voor bij commerciële zoekopdrachten (dwz een gebruiker is op zoek naar iets om te kopen). Dit kan een lokale servicezoekopdracht zijn (“reparatiegarages in mijn postcode”) of een mobiele zoekopdracht (“restaurants bij mij in de buurt”) of iets meer esoterisch (“beste verpleegcursussen” of “bedrijfssoftwareoplossingen”). PPC-advertenties worden weergegeven met deze zoektermen (of trefwoorden) in gedachten, zodat ze de aandacht trekken van mensen die op zoek zijn naar het soort producten of diensten dat de adverteerder te bieden heeft.

Bedrijven worden alleen in rekening gebracht wanneer een gebruiker op hun advertentie klikt, dus het zijn ‘pay-per-click’-advertenties. Andere, iets minder gebruikelijke vormen van PPC-advertenties zijn remarketing / display-advertenties (die advertenties die je volgen op je sociale media-feed of in de advertentieruimte van websites nadat je een online zoekopdracht hebt uitgevoerd). Ook hiervan kun je gebruik maken in samenwerking met een marketing bureau. 

Hoe werkt PPC? 
In termen van betaalde zoekopdrachten is PPC bijna alsof je op eBay gaat… En waar je op biedt, is bekendheid. Je ziet dat adverteerders niet zomaar geld naar zoekmachines kunnen gooien en meer kunnen betalen om ervoor te zorgen dat hun advertenties beter zichtbaar zijn op SERP’s dan die van hun concurrenten. Alle advertenties, of ze nu afkomstig zijn van kleine onafhankelijke bedrijven of monolieten van bedrijven, zijn onderworpen aan de zogenaamde advertentieveiling. Dit is een geautomatiseerd proces dat zoekmachines gebruiken om de relevantie en validiteit van advertenties te bepalen en op basis van hun eigen criteria betaalde advertenties dienovereenkomstig in SERP’s plaatsen.

Op het beeldmateriaal op de website van RTV Westerwolde rusten auteursrechten.